Vajan rakentaminen (osa 5): Itse tehdyt liukuovet ja pleksi-ikkunat

Oli jotenkin itsestään selvää, että vajaan tehdään liukuovet. Tosin vielä projektin alettuakaan ei oltu ihan varmoja, kuinka liukuovet käytännössä toteutetaan.

Lopulta päädyimme tilaamaan liukuovikiskot, kiskojen kannakkeet, kiskon jatkokappaleen, pyörästöt ja oven alaohjaimet Puuilosta. Metallisina hohtavat osat näyttivät siisteiltä, mutta pienellä riskillä kokeilimme kuitenkin maalata suurimman osan systeemistä vajan seinän väriin sopivaksi. Ja riski kannatti, koska liukuovikisko ei ainakaan omaan silmääni hyppää pahasti.

Vaihtoehtona olisi ollut yrittää piilottaa kisko jotenkin vajan rakenteisiin tai tehdä sille jonkinlainen ”kotelo”, mutta viritelmä haluttiin pitää mahdollisimman yksinkertaisena.

Vajan etupuolelle kiskoa tuli noin 1.5 m yhtä ovea varten ja taakse 4 m kahden oven liikuttamiseksi.

Ovien rakenne ehti askarruttaa jonkin aikaa ennen kuin keksimme juuri meitä miellyttävän vaihtoehdon. Haasteena oli saada ovista tarpeeksi tukevat ilman, että ovista tulisi liian paksut. Lisähaasteena jokaiseen oveen haluttiin myös ikkunat.

Ovien raamit tehtiin vähän kakkoskakkosta kapeammasta puusta (45×45) ja verhouslaudat laitettiin raamien ”sisään”, jotta oven paksuus pysyi aisoissa. Ja koska ovien haluttiin sulautuvan mahdollisimman hyvin vajan seinään, oli luonnollista käyttää ovissa samaa verhouslautaa kuin seinissä.

Alla olevasta kuvasta näkyy, kuinka puuvaraston lattia on korkeammalla kuin pyörävaraston laattalattia. Puuvaraston oven eteen onkin tarkoitus vielä tehdä porras kestopuusta ja siksi puuvaraston ovi jätettiin hieman muita ovia lyhyemmäksi.

Vaja alkaa näyttää jo mukavan valmiilta. Sadevesikouru lisukkeineen pitäisi vielä tosin hankkia ja asentaa paikoilleen, jottei katolta putoava vesi heittäisi jatkossa hiekkaa vajan seinälle.

Lisäksi ovien alaohjaimet odottavat vielä kiinnitystä, koska ne eivät ihan sellaisinaan sopineet paikoilleen. Onneksi ne kuitenkin saatiin tuunattua asiansa ajaviksi.

Kahvan ja sen kiinnityspaikan valinta olivat kinkkisiä tehtäviä. Lopulta peesattiin talon muiden varastojen ovia ja mentiin hyvin samanlaisella mallilla ja asettelulla.

Lukoksi valikoitui myös hyvin perinteinen ratkaisu, joskin lukkosalvan asennuksessa käytettiin hieman luovuutta.

Ikkunoihin päätettiin heti alussa laittaa pleksiä (tai muovilasiksihan tuota taidettiin kaupassa nimittää). Sen verran huithapeleina kuitenkin asian suhteen edettiin, että rakentaessa jätettiin ikkunoille vain sopivat aukot sen kummemmin miettimättä, kuinka pleksi saadaan lopulta paikoilleen.

No, pleksit ovat nyt kuitenkin paikoillaan ja aika näyttää, kuinka hyvin sovellukset kestävät elämää.

Ja löytyyhän pyörävaraston puolelta yksi oikea ikkunakin. Kaivoin alla näkyvän yksilön esille siinä vaiheessa, kun projekti meinasi viivästyä yhden puuttuvan pleksilevyn takia. Enempää sopivia ikkunoita ei etupuolella käytettyihin vanhoihin karmeihin olisikaan ollut saatavilla.

Pyöriä varten ikkunoiden alle seinään kiinnitettiin pyörätelineet, jotta pyörien säilöminen olisi mahdollisimman helppoa. Yhden lapsen tsiljoona menopeliäkin mahtuvat melkein varastoon…

Pyörävaraston toiselle seinustalle rakennettiin myös seinästä seinään ulottuva säilytyshylly. Tukirakenteet tehtiin projektista ylijääneestä kakkosnelosesta ja hyllyt ylijäämä räystäslaudoista.

Puuvaraston ikkunat sijoitettiin mahdollisimman ylös, jotta tilaan jäisi järkevästi säilytystilaa puukasoille. Vielä pitäisi muistaa / ehtiä / saada aikaiseksi ostaa puita ennen ensi talvea.

Siinä se nyt on. Aika hyvällä mallilla!

Pitäisi muuten vielä asennella nuo kuvassa vilahtavat laatat tuohon vajan sivuseinän viereen…

Similar Posts

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *