Liiketalouden tradenomiksi verkossa – Tunnelmia ensimmäisen lukukauden jälkeen
Kirjoittelin jo aikaisemmin, että melko äkillisen päähänpiston seurauksena päätin alkaa taas opiskella jotain uutta. Mahdollisia kouluja ja tutkintoja rajasi se, että halusin nimenomaan verkko-opiskelijaksi ilman läsnäolopakkoa kampuksella. Lopulta alaksi valikoitui liiketalous (koska se vaikutti sopivasti yleissivistävältä, vaikkei mihinkään sen kummempaan johtaisikaan) ja paikaksi Laurea.
Kuinka kaikki lähti käyntiin, kun opiskelut alkoivat tämän vuoden tammikuussa?
Hitaasti ja aika sekavasti. Uudet opiskelijat suorittivat itsenäisesti orientaatiokurssin Laurean käyttämässä Canvas-työtilassa ennen ensimmäistä verkkokoontumista. Ajatuksena kurssi oli hyvä, mutta käytännössä se jätti myös jonkin verran kysymyksiä ja osa tiedoista tuntui vanhentuneilta (tai linkit toimimattomilta). Käsittääkseni Laureassa otettiin käyttöön useampikin uusi järjestelmä vuoden alussa, mikä lienee vaikuttanut asiaan.
Sekavuuden tunne ei selvästikään vaivannut ainoastaan minua, koska alun verkkotapaamisissa käytettiin melko paljon aikaa käytännön asioista (ja niiden sekavuudesta) keskusteluun. Meitä kuitenkin tsempattiin kyselemään apua aina tarvittaessa opettajilta tai toisilta opiskelijoilta. Tästä nousi pakostikin mieleen kysymys: Voisiko systeemiä muuttaa vähemmän sekavaksi sen sijaan, että kaikki totutetaan sekavaan systeemiin?
Eniten sekavuuden tunnetta alussa aiheutti käytössä olevien ohjelmien ja sovellusten määrä. On Canvasta, Intraa, Teamsia, Zoomia, Lukaria, Pakkia, Tuudoa, JobTeaseria, toteutushakua, opinto-opasta, opiskelijasähköpostia, kirjaston palveluita… Näille jokaiselle on varmaan oma paikkansa systeemissä, mutta valitettavasti kaikki järjestelmät eivät keskustele ollenkaan tai ainakaan ihan aukottomasti keskenään. Onkin tärkeää ottaa esimerkiksi kurssien alussa selvää, missä ja miten kussakin tapauksessa ilmoitetaan aikatauluihin liittyviä asioita.

Oliko aikaisemmin suoritettuja kursseja helppo hyväksilukea?
Oli ja ei. Alun perin ajattelin olla hyväksilukematta mitään, jotta pääsisin hyvin sisälle Laurean käytäntöihin. Hermoni eivät kuitenkaan kestäneet taas uutta viestinnän kurssia alkua pidemmälle, joten päätin sittenkin tutustua hyväksilukuprosessiin. Asiasta infottiin ihan kiitettävästi, mutta aikataulutukseen olisin toivonut hienosäätöä. Mieluummin saisin vahvistuksen hyväksiluvulle (tai sen hakemiselle) ennen kuin vastaava pakollinen kurssi pyörähtää käyntiin.
Hyväksilukujen haku sinänsä oli helppoa sen jälkeen, kun oli saanut luvan tehdä asiasta sähköisen hakemuksen.
Hieman pettynyt olin siitä, ettei esimerkiksi englannin kurssia voinut suoraan hyväksilukea, koska aikaisemmat suoritukset eivät olleet liiketalouden alalta. Käytännössä kurssilla ei sitten kuitenkaan päntätty erikseen liiketalouden sanastoa vaan käytiin läpi samoja asioita, joita olen opiskellut aikaisemmissa tutkinnoissa.

Minkälaista etäopiskelu on ollut? Mikä toimii, mikä ei?
Alun perin pähkäilin, hakeudunko ollenkaan tutkinto-opiskelijaksi vai lukisinko vain itsekseni alan kirjoja. Lopulta päädyin hakemaan opiskelupaikkaa, koska ajattelin tutkintomuotoisen opiskelun tsemppaavan tarttumaan asioihin. Lisäksi päättelin, että kursseilta saisi hyvää opiskelumateriaalia ja kirjasuosituksia. Odotin myös etäluentoja, joissa joku kokenut ihminen osaisi kertoa hyviä näkökulmia tosielämän tapahtumiin perustuen.
Käytännössä kaikki kurssit ovat edenneet aika lailla samalla kaavalla: Ensimmäisellä (etä)tapaamiskerralla käydään kurssin perusasiat läpi ja sen jälkeen aletaan puurtaa itsenäisesti ja/tai ryhmissä. Kurssien tehtävät ovat Canvas-oppimisalustalla, jossa niitä voi käydä tekemässä enemmän tai vähemmän valmiiksi aikataulutettuun tahtiin. Käytännössä varsinaista opetusta on siis hyvin vähän ja oppiminen perustuu siihen, että tehtäviä tehdessä otetaan asioista itse selvää. Toki kirjasuosituksiakin annetaan, mutta niiden lisäksi kannustetaan käyttämään myös muita lähteitä.
Ryhmä- ja paritöiden määrä on ollut jotain käsittämätöntä. Oli oikeastaan onni, että päätin heti aluksi suhtautua tähän projektiin vähän testiluonteisesti; Kuinka monta ryhmätyötä kanttini kestää? Olen edelleen sitä mieltä, että ryhmätyöt ovat itselleni se huonoin tapa oppia uusia asioita, mutta ainakaan vielä yksikään kurssisuoritus ei ole jäänyt ryhmätyöstä kiinni. Negatiivisin puoli ryhmätöissä liittyy oikeastaan aikatauluihin, koska yksin tehden olisin todennäköisesti tehnyt tehtävät astetta vauhdikkaammalla tahdilla pois päiväjärjestyksestä.
Ylipäätään AMK-opiskeluissa taitaa nykyään monella alalla olla kurssien mielekkyys kiinni siitä, kuinka hyvään ryhmään sattuu pääsemään tai kuinka hyvän ryhmän onnistuu ympärilleen keräämään. Koska totta kai hyvien ja ahkerien tyyppien kanssa on mukavampi tehdä töitä kuin sellaisten, jotka eivät viikkoihin vastaa edes viesteihin. Päätin itse olla stressaamatta yhdestäkään ryhmätyöstä, ja ihan kivasti on mennyt tähän asti. Täytyy kyllä silti myöntää, että pakollisten kurssien ryhmätöiden vastapainoksi yritän löytää valinnaisiksi kursseiksi mahdollisimman paljon yksilötehtäviä sisältäviä kursseja.
Välillä olen hairahtunut ajattelemaan, että kaikella sillä ajalla, minkä olen käyttänyt tämän tutkinto-opiskelun aloittamiseen, olisin lukenut jo todella monta liiketalouden kirjaa. Samoin hieman hukkaan heitetyltä ajalta on tuntunut esimerkiksi kirjoittaa lähdeviitteitä ja -luetteloita tehtävien vastauksiin.
On ollut yllättävää, kuinka paljon opintojen alussa on myös käyty läpi opiskelijan elämäntilannetta ja otetta opintoihin. Tällaiseen en muista yliopistossa törmänneeni. Itse en olisi nyt kaivannut kirjoitustehtäviä, joissa pitää pohtia omaa opiskelua, mutta onhan se muuten hyvä, että tällaiseenkin kiinnitetään koulun puolesta huomiota.
Ai niin! Ihan parasta on ollut se, että yhtäkään perinteistä tenttiä ei ole tullut vielä vastaan. Kurssien suorittamiseen riittää usein tehtävien tekeminen, ja verkkotenteissä on saanut olla materiaalit mukana. Tykkään paljon enemmän opiskella asioita, kun niiden sisäistäminen riittää, eikä turhaa ulkoa opettelua tarvita.

Mitä opinnoista on jäänyt päällimmäiseksi mieleen?
Kestävä kehitys, yhteiskuntavastuu ja kiertotalous ovat olleet voimakkaasti näkyviä teemoja. Tämä on ehkä hieman yllättänyt, vaikka onkin todella hyvä, että aiheista puhutaan. On ollut oikeastaan vaihteeksi mukava lukea katastrofiuutisten sijaan, että ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi on kehitteillä monenlaisia innovaatioita ja asioita työstetään koko ajan monella taholla.
Vaikka etsiydyin opiskelemaan oppiakseni nimenomaan kovia faktoja, niin paljon aikaa on mennyt myös muuhun säätämiseen. En ole koskaan erityisemmin pitänyt oman naaman kuvaamisesta saati videoiden tekemisestä, mutta kummasti tässä yhden lukukauden aikana alkoi jo siedättyä näihinkin asioihin. Esimerkiksi perinteisten esitysten pitäminen korvattiin videoesitysten tekemisellä, englanninkurssilla piti tehdä video-CV ja etätapaamisissa on välillä pakko avata kamera.
Oma työni ei ole korona-aikanakaan taipunut etätyöksi, joten on ollut hyvä päästä kärryille etäkokoustamisen tavoista opiskelujen kautta.

Kenelle verkko-opiskelu sopii? Sopiiko se minulle?
Verkko-opiskelun hyvänä puolena on se, että opinnot on suunniteltu tehtäväksi työn ohessa. Tapaamiskerrat ovat siis illalla ja usein asiat voi tarvittaessa katsoa myöhemmin videotallenteelta. Tapaamiset eivät yleensä ole luentomaisia vaan niissä käydään läpi tulevien tehtävien ohjeistuksia tai annetaan mahdollisuus kysellä meneillään olevista tehtävistä.
Suurimpana haasteena verkko-opinnoissa lienee tehtäviin tarttuminen ja opintojen aikatauluttaminen muun elämän kanssa. Itselläni jäi tarpeeksi aikaa opintojen tekemiseen, kun olin osittaisella hoitovapaalla. Taktiikkani tehdä tehtäviä aina silloin, kun vain sain hetken omaa aikaa, osoittautua hyväksi. Yksilötehtävissä ei tehnyt kertaakaan tiukkaa saada tehtäviä tehdyksi deadlineen mennessä.
Olen näissä opinnoissa myös opettelemalla opetellut tyytymään tehtäviä tehdessä ”tarpeeksi hyvään” lopputulokseen. En siis ole jäänyt hiomaan liiaksi esseitä, esityksiä tai videoita vaan lopettanut siinä vaiheessa, kun kaikki oleellinen on paketissa. Tälläkin taktiikalla onnistuin saamaan jokaisen kurssin kokonaisarvosanaksi 5/5, joten mikään kovin tiukka arvosteluasteikko opinnoissa ei ole.
Jossain vaiheessa ajatuksissani oli opiskella jatkossa mahdollisimman paljon taloushallintoon liittyviä kursseja. Kursseja selatessa tuli kuitenkin sellainen tunne, että kyseinen opintosuunta ei ole ideaali verkko-opiskelijalle. Läheskään kaikkia kursseja ei siis järjestetä etänä saati iltaopetuksena. Onneksi olen sittemmin asennoitunut valinnaisten kurssien suhteen uudestaan, eikä minun ole pakko saadaan kasaan mitään tiettyä kokonaisuutta niiden osalta. Tarvittaessa katselen mukavan kuuloisia kursseja Campusonlinesta eli sivustolta, joka tarjoaa verkko-opintoja kaikista Suomen 24 ammattikorkeakoulusta.
Kaiken kaikkiaan miellän kyseiset verkko-opinnot antoisimmiksi tilanteessa, jolloin takana on jo aikaisempaa kokemusta opiskeluista ja työelämästä.

Mitä seuraavaksi?
Tällä hetkellä opinnoista on kasassa 42/210 op ja aikataulun mukaan opintoja olisi jäljellä kolme vuotta. Kesälle otin pari kesäkurssia ja syksylle ilmoittauduin vain pakollisiin opintoihin, koska tarkoitus olisi myös työskennellä täysipäiväisesti. Vähän epäilyttääkin, kuinka saan syksyllä pidettyä paketin kasassa.
Tässä vielä kurssilistausta, jonka laadin opintoja miettiessä:
Kokonaisuuden / kurssin nimi | Opintopisteet | Suoritusajankohta |
YDINOSAAMINEN 150 op | ||
LIIKETOIMINTA- JA YRITTÄJYYSOSAAMINEN | ||
– Liiketoimintaosaaminen | 10 | Kevät 2021 / ok |
– Yritysjuridiikka | 5 | Korvattu / ok |
– Markkinoinnin perusteet | 10 | Kevät 2021 / ok |
– Svenska för tradenomer | 5 | Syksy 2021 |
LIIKETOIMINTA- JA YRITTÄJYYSOSAAMISEN KEHITTÄMINEN | ||
– Liiketoiminnan suunnittelu | 10 | Syksy 2021 |
– Laskentatoimi | 10 | Syksy 2021 |
– Johtaminen ja esimiestyö | 5 | Syksy 2021 |
– Professional Communication in English | 5 | Kevät 2021 / ok |
SUSTAINABILITY AND BUSINESS ANALYSIS | ||
– Service Design | 10 | |
– Corporate Social Responsibility | 5 | Kesä 2021 |
– Digital Marketing and Sales | 10 | |
– Data-driven Decision Making | 5 | |
AMMATILLISENA ASIANTUNTIJANA TYÖYHTEISÖSSÄ | ||
– Harjoittelu 1 | 15 | |
– Harjoittelu 2 | 15 | |
KEHITTÄMISOSAAJA JA TYÖELÄMÄN UUDISTAJA | ||
– Projektinhallinta ja viestintä | 5 | Korvattu / ok |
– Tutkimus- ja kehittämismenetelmät | 5 | Korvattu / ok |
– Opinnäytetyö | 15 | |
– Opiskelutaidot ja ammatillinen orientoituminen | 2 | Kevät 2021 / ok |
– Ammatillinen kehittyminen | 2 | |
– Onnistuneelle työuralle | 1 | |
TÄYDENTÄVÄ OSAAMINEN (60 op) | ||
– Tavoitteena unelmaduuni – Vaikuttavalla LinkedInprofiililla vauhtia työnhakuun (CampusOnline-kesäkurssi) | 2 | Kesä 2021 |